Hamarosan magánszemélyeknek is gyárthatnak majd repülő autókat
2022. október 17. 15:31
Az XPeng Aeroht kínai vállalat által tervezett X2 nevű, elsősorban városnézésre és betegszállításra tervezett repülő autó először szállt fel Dubajban. A Dubaji Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke reméli, hogy 2 éven belül már magánszemélyek is megvásárolhatják – persze igen borsos áron, és nem vezethető autós jogosítvánnyal…
2022. október 17. 15:31
p
2
2
7
Mentés
Dubaiban szállt fel az X2 kínai repülő autó
Brian Gu, az XPeng elnöke az eseményt „jelentős lépésnek” nevezte a vállalat jövőbeli céljait tekintve.
A kétüléses elektromos jármű pilótafülkéje zárt, és szénszálas szerkezettel rendelkezik. Kézi vezérléssel, de autonóm módon is képes működni.
A sikeres, 90 perces tesztrepülést követően Dubai azt reméli, hogy két éven belül már magánszemélyek is hozzájuthatnak majd a járműhöz – természetesen borsos áron.
A szakértői várakozások szerint legalább 125 ezer dollár, azaz 54 millió forint lesz az alapár, ha gyártásba kerül a szerkezet.
— Paolo Pescatore #GITEXGlobal #GITEX2022 (@paolopescatore) October 10, 2022
Az X2 az XPeng Aeroht ötödik generációs repülő autója. A vállalat közölte, hogy az október 24-én megrendezésre kerülő XPeng Tech Napon tervezi bejelenteni a hatodik generációs modellel kapcsolatos előrelépéseket, amely nem csak repülni tud majd, de az utakon is képes lesz közlekedni – adta hírül a Bloomberg.
A szlovák Klein Vision társaság februárban megkapta a szükséges engedélyeket az egyszerűen csak AirCar névvel illetett repülő autója üzemeltetésére. Ez az autó nem az X2-höz hasonló drón. Ez inkább (a szárnyait hártacsukva) hagyományos autóhoz hasonlító repülőgép, amely a talajon (elsősorban kifutópályáról) indulva és a megfelelő felszállási sebességet elérve tud levegőbe emelkedni és 170 kilométeres óránkénti sebességgel mintegy ezer kilométer megtételére képes a légtérben.
Az új koncepciókban a szárnyak tehát nem hajolnak vízszintesen a gép alapváza fölé, hanem először elfordítják, majd függőlegesen beillesztik a jármű karosszériájának oldalába. Ez a megoldás lehetővé tette, hogy csökkentsék a szélességet, és így több hasznos területhez jutottak. A szárnyak kiterjesztésekor, a farokrész is kitolódik, és elfoglalja a helyét az úgynevezett toló propeller. A kompaktabb kialakítás nagy előnyt jelent, elsősorban a közúti forgalomban. Az AirCar járműve ezzel a megoldással egy normál méretű parkolóhelyre is befér.
Repüléskor az óránkénti fogyasztás körülbelül 18 liter benzin.
A szükséges tanúsítványok megszerzése után formálisan már semmi sem áll a tömeggyártás útjában. A vállalat közlése szerint hamarosan akár el is indulhat.
Mint elmondták, más verziókat is terveznek. Például 4 ülésest, kétéltűt vagy ikermotorost. A vállalat az új Adept Airmotive könnyű repülőgép-hajtómű tesztjeit is befejezte, amely az új, változtatható geometriájú légcsavarával akár 300 km/h-s repülési sebességet és több mint ezer kilométeres hatótávolságot tenne lehetővé. Ez az új verzió várhatóan 12 hónapon belül kaphat tanúsítványt.
Harcosok Klubja, VOKS 2025, átláthatósági törvény– ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Csintalan Sándor publicista, aki önmagát háborúpárti ukrán propagandistaként aposztrofálja, és Szalai Szilárd, a Századvég elemzője.
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Kollár Kinga a brüsszeli források visszatartása kapcsán örömködött Brüsszelben. Nem meglepő módon a Fővárosi Közgyűlésen is nagy vihart kavartak a tiszás képviselő mondatai. Erről és Magyar Péter bennfentes kereskedelmi botrányáról kérdeztük a tiszásokat.
Hadházy Ákos tüntetései, VOKS 2025, a 2026-os országgyűlési választások esélyei – ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Fodor Gábor és Dopeman.